#Saveti stručnjaka

Naplata potraživanja: strategija koja vam je potrebna da biste se zaštitili od neplaćenih računa

U trenutnoj ekonomskoj klimi, čak i jedna neplaćena faktura može brzo da poremeti vaše poslovanje, ozbiljno ugrozi vaš novčani tok, pa čak i ugrozi održivost vaše kompanije. Za kompanije, naplata potraživanja je strateška poluga za zaštitu od kašnjenja u plaćanju i insolvencije. Pogledajte naše savete o tome kako efikasno upravljati svojim potraživanjima pre nego što postanu loši dugovi.

Duži rokovi plaćanja, češća kašnjenja i rastući obim (i iznosi) neplaćenih faktura. U 2024. godini, odobravanje rokova plaćanja ostaje široko rasprostranjena praksa u većini zemalja širom sveta. I to sa dobrim razlogom: B2B kredit je vodeći izvor finansiranja trgovine. Danas se 85% kompanija suočava sa neplaćenim fakturama, bez obzira na njihovu veličinu ili sektor. Čineći 25% poslovnih neuspeha, neizvršenje plaćanja može imati značajan uticaj na vaš novčani tok, rezultate i razvoj poslovanja. Svi ovi faktori čine naplatu dugova strateškim alatom za zaštitu vašeg poslovanja.

 

Automatizujte preventivne podsetnike

Ovo je jedna od najlakših (i najjeftinijih) mera koja se može brzo sprovesti na svim nivoima vaše organizacije. Jednostavno je: samo pretvorite to u naviku. Pre nego što faktura dospe, pošaljite klijentu podsetnik telefonom ili e-poštom. Ponekad je dovoljan jedan podsetnik da pokrene plaćanje.

Ovaj kontakt je takođe način da izgradite odnos sa kupcem i predvidite eventualne propuste sa njihove strane. Redovno praćenje podseća vaše klijente na njihove obaveze i obezbeđuje otvorenu komunikaciju.

naglašava Joanne Jarre, menadžer za naplatu dugova u Coface Francuska

 

Ova praćenja su posebno važna iz dva razloga:

  • Da biste bolje razumeli situaciju dužnika: ako dužnik zahteva produženje plaćanja, to može ukazivati na to da ima finansijskih poteškoća i podstaći vas da budete proaktivniji u naplati dugova i praćenju plaćanja.
  • Identifikujte određene sporove ili iritantne faktore: ovo vam daje priliku, pre faze sudskog spora, da ih brzo rešite i obezbedite plaćanje dugova što je pre moguće.

 

Proaktivno upravljanje i izuzetna brzina reagovanja: vaša nova mantra / moto

Čak i u prijateljskoj fazi, brza akcija i brzina reagovanja su ključevi uspešne naplate dugova! Jer svaki dan je važan, nema potrebe za čekanjem: čim dospe faktura, preporučuje se pokretanje postupka naplate potraživanja.

Izbegavajte oslanjanje isključivo na odnos poverenja kupac-dobavljač, jer to može dovesti do još dužih kašnjenja u plaćanju. Bez ugrožavanja komercijalnog partnerstva, cilj je biti izuzetno oprezan po ovom pitanju i predvideti neplaćene fakture i neizvršene obaveze plaćanja koliko god je to moguće.

savetuje Joanne Jarre.

 

Pažljivo pratite svoje dužnike

Samo zato što je vaš klijent dužnik mesecima ili čak godinama, ne znači da neće moći da vam plati za nekoliko dana! Budite u redovnom kontaktu sa njim. Umerenim, ali čestim tempom. Pozovite svoje dužnike da biste proverili razvoj njihove situacije i otplatu njihovih dugova. Budite razumevajući, a istovremeno ostanite čvrsti u svojim očekivanjima. 

Trenutno, dužnik možda nema potreban novčani tok, ali bi mogao da primi uplate u istoj nedelji, što mu omogućava da namiri svoj neizmireni dug. Ostajući u toku, cilj je da budete prvi poverilac koji će dobiti uplatu od dužnika čim potrebna sredstva budu dostupna.

analizira Joanne Jarre.

 

Unutrašnja podrška, sporazumi o plaćanju: fokusirajte se na rešenja!

Tokom ove prijateljske faze, možete potražiti podršku unutar vaše kompanije, kao što je uključivanje prodajnog predstavnika zaduženog za vašeg klijenta dužnika, kako biste izbegli dalje produžavanje duga.

Ovo može biti korisno jer prodajni predstavnik može imati različite uvide u kompaniju klijenta i njene trenutne prioritete i stoga vam može pomoći u identifikaciji pravih kontakata odgovornih za plaćanja dobavljačima.

objašnjava Joanne Jarre.

 

Alternativno, možete razmotriti druge alate za pregovore:

  • Nova porudžbina naspram starog duga: iskoristite nove porudžbine od vašeg dužnika da biste obezbedili plaćanje starog duga.
  • Sporazumi o plaćanju: ponudite svom dužniku sporazum i raspored plaćanja kako biste pronašli prijateljsko rešenje uz obezbeđivanje plaćanja.

 

Zaboravite administrativnu fobiju

Često zanemarena, a ključna, dokumentacija je najzahtevniji i najdugotrajniji deo za donosioce odluka. Pogotovo što (pravilan) slučaj naplate dugova nije samo o fakturama! Otpremnice, dokaz o pruženoj usluzi: svaka uspešna naplata dugova oslanja se na pedantni rad kako bi se osigurala odgovarajuća dokumentacija.

Ovi elementi su izuzetno važni za dokazivanje valjanosti duga i predviđanje eventualnih sporova oko usluge koju je pružio dužnik. Na duži rok, i u slučaju pojednostavljenog sudskog postupka za naplatu dugova, dobro dokumentovan dosije će mnogo verovatnije rezultirati bržim sprovođenjem presude.

ističe Joanne Jarre

 

Uradite to kako treba: budite formalni

Ako ne odgovori na vaše neformalne napore, usvojite formalni ton sa dužnikom. Iznesite svoju nameru da preduzmete pravne mere (po mogućstvu preporučenim pismom sa potvrdom o prijemu) u slučaju neplaćanja faktura u određenom roku i kazni za kašnjenje u plaćanju.

Pisma poslata direktno vašim klijentima, kao što je pismo sa formalnim obaveštenjem, imaju značajan uticaj na ishod procesa naplate dugova. Ovi zvanični dokumenti podsećaju vašeg klijenta na njegove obaveze i vašu spremnost da preduzmete pravne mere u slučaju neplaćanja. Ako još uvek niste primili uplatu za vašu fakturu, dostupne su druge opcije, kao što su prethodno sudsko obaveštenje, nalog za plaćanje, skraćeni postupak ili poziv na plaćanje, koje su generalno efikasne.

Bitno je da svaki kontakt sa dužnikom bude formalizovan u pisanoj formi. U trgovačkom pravu, dokazi se mogu pružiti na bilo koji način: čak i imejl može biti prihvaćen u sudskom slučaju naplate dugova.

kaže Joanne Jarre

 

Krajnji savet: poverite svoje loše dugove stručnjaku

Kao što vidite, interna naplata dugova je zamorna, dugotrajna, uključuje mnogo procedura i specifičnosti koje treba savladati... bez ikakve garancije uspeha. Štaviše, što je dug stariji, manje su šanse za njegovu naplatu.

Kao vodeći globalni igrač u upravljanju rizikom trgovinskih kredita, naše usluge naplate dugova značajno poboljšavaju vaše šanse za naplatu. Naših 200 lokalnih stručnjaka i 250 pravnih partnera naplaćuju vaše neplaćene dugove u 190 zemalja, dajući prioritet sporazumnim rešenjima zahvaljujući svom dubinskom poznavanju lokalnih tržišta, zakonodavstva i načina plaćanja. Kao dodatni bonus, čuvate odnos sa svojim klijentom i plaćate ovu uslugu samo za naplaćene dugove!

 

Otkrijte naše usluge naplate dugova i kontaktirajte naše stručnjakesada.