Istraživanje korporativnih plaćanja u Maroku 2021.: skraćena kašnjenja, ali i dalje prisutna zakasnela plaćanja

Prema studiji koju je Coface sproveo 2021. o plaćanju kompanija u Maroku, ugovorni rokovi plaćanja u zemlji ostaju dugi, dostižući u proseku 79 dana. Međutim, oni su značajno poboljšani, sa kraćim trajanjem od oko 14 dana u odnosu na prethodnu anketu sprovedenu 2019. godine.

Prema istraživanju, kašnjenje u plaćanju i dalje je rasprostranjeno u Maroku, pri čemu je skoro polovina kompanija prijavila kašnjenje plaćanja više od tri meseca u poslednjih šest meseci. Dok se BDP smanjio u 2020. (procenjuje se -6,3% nakon rasta od 2,5% u 2019.), više kompanija je primetilo pogoršanje. U 2021. godini, dok Coface predviđa rast marokanske privrede od 4,5%, čini se da skoro polovina kompanija očekuje da će kašnjenja plaćanja ostati stabilna, a više od trećine očekuje da će se ona povećati.

Zakasnela plaćanja i neplaćanja su glavno ograničenje za preduzeća. U 2020. godini broj nesolventnosti je smanjen za 22% u poređenju sa 2019. godinom, ali će doći do naglog povećanja broja nelikvidnosti u 2021. zbog efekta sustizanja: +94% u prvoj polovini 2021. prema Infoisk-u.

 

Uslovi plaćanja: još dugi, ali ima mesta za poboljšalje

Međukompanijski krediti u Maroku su se značajno poboljšali u odnosu na 2019:

  • Nešto manje od trećine ispitanih kompanija smatra da se zakonski maksimalni rok plaćanja od 60 dana ne poštuje.
  • Skoro jedna trećina kompanija prijavila je maksimalne periode plaćanja duže od 180 dana.
  • U poređenju sa poslednjim istraživanjem sprovedenim 2019. godine, procenjeno prosečno kašnjenje je smanjeno za 14 dana, sa 93 na 79 dana.
  • Hemijski sektor se izdvaja po tome što ima mnogo duži od prosečnih rokova plaćanja, koji dostižu 134 dana.

 

Skoro polovina anketanih kompanija doživljava kašnjenje plaćanja više od tri meseca

  • U skladu sa prethodnim istraživanjima, kašnjenja plaćanja su i dalje rasprostranjena: 44,8% anketiranih kompanija navodi značajna kašnjenja od preko tri meseca. Iako je ovo blago poboljšanje, broj kašnjenja dužih od 6 meseci povećan je za 2,7%.
  • Međutim, čini se da su kašnjenja kraća: udeo kašnjenja od 90-120 dana smanjen je za 5 poena u korist onih koji ukazuju na kratka kašnjenja (manje od 30 dana).
  • Postoji percepcija pogoršanja koje je uglavnom rezultat velikog uticaja pandemijske krize Covid-19. Ovo je propraćeno drastičnim merama vlade koje su kočile privrednu aktivnost (zabrana kretanja, policijski čas, zatvaranje granica za strane turiste, zatvaranje škola, radnih mesta i zabrana putovanja).

 

Oprezni stav prema budućnosti, ali postoje neki znaci poboljšanja posle krize

  • Kompanije su oprezne: skoro polovina njih očekuje pogoršanje poslovne klime i ekonomske situacije. Samo jedna petina očekuje poboljšanje u budućnosti.
  • 21% kompanija kaže da očekuje pad prometa u narednih šest meseci. 39% očekuje da će promet porasti, a 41% da će ostati stabilan.
  • Dok je skoro polovina anketiranih kompanija izjavila da se njihov novčani tok smanjio u poslednjih šest meseci, samo 22% njih očekuje da će se smanjiti u narednih šest meseci.
  • U anketiranim kompanijama smatraju da će ovo poboljšanje ekonomske situacije rezultirati smanjenjem kašnjenja plaćanja, zbog razvoja pandemije, kao i ukidanja vanrednog stanja.

Napomena:

  • Istraživanje 380 kompanija sprovedeno u drugom kvartalu 2021.
  • Uslovi plaćanja: vremenski okvir između trenutka kada kupac kupi proizvod ili uslugu i dospeća plaćanja.
  • Kašnjenje plaćanja: period između datuma dospeća plaćanja i datuma plaćanja.