U junu 2024. godine objavili smo članak zasnovan na uvidima u sektoru informaciono-komunikacionih tehnologija (IKT) i pomenuli pojedine uvide, uključujući trendove, snage i slabosti ovog sektora. Članak se uglavnom fokusira na kućne aparate i potrošačku elektroniku, jer su u okviru kompanije Coface to segmenti IKT-a koji je klasifikovan kao sektor srednjeg rizika.
Evo pojedinih prednosti ovog tržišta:
- Inovativni sektor sposoban za stvaranje novih pokretača rasta
- Održivi rast potražnje zahvaljujući digitalizaciji ekonomskih aktivnosti i načina života
- Tržišta proizvoda često koncentrisana zbog visokih barijera ulasku (istraživanje i razvoj, mrežna infrastruktura, fabrike, itd.), posebno u poluprovodnicima i telekomunikacijama.
Postoje i određene slabosti:
- Rastuća ranjivost na geopolitičke rizike (trgovinski sukobi, međunarodne sankcije...).
- Poluprovodnici: posebno ciklično poslovanje, sa recesijom koja se javlja u proseku svake četiri do pet godina.
- Elektronika i telekomunikacije: zreli segmenti koji se suočavaju sa snažnom konkurencijom cena.
Poslovna klima u Srbiji zadržala se na oceni A4 prema proceni rizika zemlje kompanije Coface.
Kao što su kompanije u IKT sektoru ranije isticale, domaće tržište još uvek nije u stanju da predvidi potražnju zbog trenutne političke nestabilnosti. Kompanije stoga veruju da će se efekti osetiti 2025. godine usled globalnih i lokalnih uticaja. Neke od kompanija su pomenule da opšta politička situacija nije naklonjena poslovanju, ali dobra stvar je što su drugi faktori, poput lanca snabdevanja i potrošačkih cena, stabilni. Međutim, čak su i ti uticaji lakše podnošljivi za veće kompanije koje raspolažu širim spektrom resursa. Politička nestabilnost ostvaruje veći uticaj na male kompanije koje su ujedno i manje otporne na ove oblike spoljnih tržišnih šokova, za razliku od većih kompanija koje, zbog gore pomenutih mehanizama zaštite od rizika, mogu bolje da izdrže takvu volatilnost i efikasnije posluju. Veće kompanije koriste mehanizme osiguranja za upravljanje rizicima, dok manje kompanije, zbog svojih oskudnijih resursa, često ne mogu da priušte ovu vrstu zaštite od rizika ili nisu strateški postavile model upravljanja rizicima u svojim timovima niti implementirale odgovarajuća rešenja za procenu rizika.
Rusko-ukrajinski sukob i dalje predstavlja jedan od najvećih globalnih izazova za kompanije, a efekti u ovom sektoru će se verovatno odraziti lokalno zbog globalnih poremećaja u trgovini i ograničenja protoka robe.
Prema podacima portala Statista, tržište kućnih aparata u Srbiji doživljava porast potražnje za energetski efikasnim proizvodima zbog sve veće svesti o ekološkoj održivosti. (izvor: Statista)
Grafikon 1: Broj preduzeća koja se bave proizvodnjom kućnih aparata u Srbiji (2024-2028)
Izvor: ReportLinker.com
Grafikon 2: Predikcija – vrednost proizvodnje kućnih aparata u Srbiji (2024-2028)
Izvor: ReportLinker.com
Korporativna potražnja će, generalno gledano, ostati jača od potražnje potrošača, čija je kupovna moć pogođena inflacijom. Zbog pogoršanja kupovne moći potrošača, oni se odlučuju za kupovinu proizvoda nižeg kvaliteta, dok kompanije imaju poteškoća kada je u pitanju ponuda proizvoda iz premium segmenata. Za 2025. godinu kompanije očekuju da će obim nastaviti da raste, zahvaljujući ciklusu obnavljanja proizvoda kupljenih tokom pandemije. (izvor: Coface)
Kada su u pitanju veće kompanije, problem inflatornog pritiska na cene ističe se kao jedan od najznačajnijih problema; kompanije su takođe pribegle povećanim nabavkama zbog uočenih problema u lancima snabdevanja. Primetno je da su u 2024. godini veće kompanije ostvarile pozitivan trend rasta prihoda. Manje kompanije imaju izazove u poslovanju sa tankom profitnom maržom zbog rastućih operativnih troškova kao što su logistički troškovi i troškovi rada.
Što se tiče problema sa likvidnošću, manje kompanije su naglasile da postoji primetan negativan trend na tržištu. One pokušavaju da smanje svoje finansijske dugove, jer su manje otporne na tržišne šokove i nedovoljno agilne. Visok finansijski dug takođe predstavlja rizik od rastućih finansijskih troškova zbog očekivanja koja se odnose na dalji rast kamatnih stopa.
Što se tiče procesa naplate potraživanja, neke kompanije imaju poteškoća u određivanju kreditnih uslova, naplati potraživanja i produžavanju rokova plaćanja - ovde prvenstveno mislimo na manje kompanije čija je pregovaračka moć manje razvijena u poređenju sa većim koje imaju bolju pregovaračku moć i mogu postići bolje tržišne pozicije.
Kupci se orijentišu na kupovinu putem interneta i stoga su neke kompanije zatvorile svoje fizičke objekte u skladu sa rastućim trendom kupovine putem interneta. Prema podacima portala Statista, očekuje se da će do 2025. godine prodaja putem interneta doprinositi 21,0% ukupnim prihodima na tržištu kućnih aparata u Srbiji. Trgovci na malo i veletrgovci pronalaze načine da stimulišu generaciju Z i milenijalace, oni sve više koriste društvene medije, prenos uživo i metaverzum kako bi stvorili nove tačke kontakta sa potrošačima. Percepcija potrošača o digitalnoj i tradicionalnoj (fizičkoj) kupovini se promenila nakon pandemije koronavirusa. (Izvor: Nielseniq)
Uzimajući u obzir trendove na tržištu, očekuje se da će kupovina putem interneta nastaviti da igra značajnu ulogu i da će kompanije težiti takvom obliku trgovine. Međutim, ostaje da se vidi u narednom periodu u kojoj meri inflatorni pritisci utiču na kompanije (posebno manje) i kako će one nastaviti da posluju u zavisnosti od nivoa pritiska koji doživljavaju. Takođe će biti potrebno razmotriti da li je i u kojoj meri trenutna politička i društvena situacija uticala na ovaj sektor.