Renault je nedavno objavio da stvara dve odvojene podružnice za proizvodnju električnih vozila (EV) i tradicionalnih vozila sa unutrašnjim sagorevanjem kako bi mogao da finansira investiciju potrebnu za ubrzanje razvoja električnih automobila.
Proizvođač se suočava sa istim izazovima kao i velika većina aktera u industriji (ne samo drugi proizvođači automobila, već i dobavljači opreme i dileri): nedavni pad prodaje, nestabilnost tržišta, sumorni ekonomski izgledi i pooštreni standardi zaštite životne sredine. U tom kontekstu, mobilnost sa niskim sadržajem ugljenika (električna, hibridna i vodonik) je ključna oblast razvoja za naredne decenije.
Borba za liderstvo i inovacije u metalima i tehnologijama je besna, a globalne zainteresovane strane su se upustile u žestoku konkurenciju. Pristup metalima i lancima snabdevanja će, naravno, biti od vitalnog značaja, kao i investicioni kapaciteti i pristup traženim veštinama.
Mobilnost sa niskim sadržajem ugljenika sada je veliki globalni izazov
Elektrifikacija vozila se pretvorila u globalno takmičenje. Igrači širom sveta – napredne ekonomije i ekonomije u usponu, zemlje rudarstva i tako dalje – pripremaju se da ne propuste čamac koji je niskougljenična mobilnost. Kina je već ostavila svoj pečat kao ključni akter u proizvodnji baterija: može se pohvaliti 60% svetskog kapaciteta za preradu litijuma, 77% globalne proizvodnje baterijskih ćelija i 60% globalne proizvodnje komponenti baterija.
Dekarbonizacija je takođe visoko na političkoj agendi zemalja OECD-a. Pored zabrinutosti za životnu sredinu, ekonomski izazovi (otvaranje radnih mesta i reindustrijalizacija) i industrijski suverenitet su važni faktori. Subvencionisanje kupovine automobila jedan je od alata koje vlade redovno koriste za podršku poslovanju i povećanje potrošnje. Kineske i američke vlasti nedavno su uvele subvencije za domaćinstva za kupovinu električnih vozila. Ove dve zemlje mogu da se oslone na svoja ogromna domaća tržišta za razvoj industrije. U Francuskoj, vlada razmatra „socijalni lizing“ kako bi pomogla najsiromašnijim domaćinstvima da kupe EV pored bonusa za konverziju. Međutim, možemo se zapitati kako će ove mere biti održive s obzirom na pesimistične ekonomske izglede širom sveta i rastuću inflaciju.
Glavni akteri u automobilskoj industriji takođe rade na vertikalnoj integraciji lanaca vrednosti. Nekoliko proizvođača vozila i opreme najavilo je zajednička ulaganja za litijum-jonske i vodonične baterije. Izazov je kontrolisati snabdevanje i troškove u svakoj fazi industrijskog procesa (sirovine, baterije, motori i vozila). Širenje ovog tržišta trebalo bi da pomogne da se pojave nove mogućnosti za sve aktere u proizvodnom lancu. Ipak, strukturalni pritisak na proizvođače opreme i prodavce automobila je i dalje prisutan i taj trend raste.
Proizvodnja i potrošnja suočeni sa značajnim rizicima
Glavni kratkoročni rizik je vezan za dostupnost resursa potrebnih za proizvodnju vozila i akumulatora. Ovo se zasniva na vrlo specifičnim sirovinama (litijum, bakar, nikl, vodonik, itd.), dok masivni, brzi prelazak na vozila sa niskim sadržajem ugljenika stvara snažan pritisak na proizvodnju i snabdevanje. Ovaj trend će se verovatno nastaviti u srednjem i dugoročnom periodu s obzirom na zahteve za skladištenjem energije.
Kratkoročno, takođe postoji značajan rizik da evropski proizvođači i dobavljači opreme zavise od određenih zemalja i igrača. Ovo je posebno slučaj u Evropi, gde zabrana prodaje tradicionalnih vozila sa unutrašnjim sagorevanjem iz 2035. zavisi od nezrelih projekata reindustrijalizacije – rudarstva i gigafabrika – i povećava ranjivost na krize u lancu snabdevanja (logističke nestašice, pomorske blokade, itd.)
Konačno, sumorni ekonomski izgledi će imati izvestan negativan uticaj na sektor. Prodaja vozila je veoma blisko povezana sa zdravljem privrede, a Coface predviđa usporavanje rasta globalnog BDP-a na 1,9% u 2023. (2,8% u 2022.). Povjerenje stanovništva je nisko i povećanje cijene kredita vjerovatno će uticati na potražnju. Cena vozila sa niskim emisijama ostaće visoka u srednjem roku u kontekstu gde cena energije utiče na ceo lanac vrednosti (troškovi proizvodnje, troškovi operativnih dilera i tako dalje). Nedostatak mreža za punjenje danas takođe odvraća kupce.
Ostaje da se vidi da li bi deo ekonomskog modela mogao da se oslanja na inovativna nova rešenja mobilnosti kao što su dugoročno iznajmljivanje, deljenje automobila za električne automobile ili usluga pretplate.